Garuda Indonesia Saman ‘Youtuber’ Tularkan Menu Tulisan Tangan

Youtuber Kena Saman Garuda

Tidak semua syarikat akan suka atau terima apabila pelanggannya memberi ulasan negatif. Itulah terjadi kepada salah seorang pelanggannya.

Nasib malang berlaku kepada seorang vlogger popular Indonesia apabila dia dikenakan tindakan oleh syarikat penerbangan Garuda Indonesia.

Youtuber Kena Saman Garuda
Sumber: TravelMole

Vlogger tersebut, Rius Vernandes memuat naik hantaran video di Instagram miliknya menunjukkan menu yang ditulis tangan atas sehelai kertas dengan kapsyen, ‘menunya masih dalam proses percetakan pak’.

Hantaran tersebut tular di media sosial dan mendorong netizen Indonesia memerli syarikat penerbangan tersebut. Bagaimanapun, syarikat penerbangan itu telah memfailkan saman kepada vlogger itu atas sebab isu fitnah.

Menurut pihak syarikat penerbangan itu, menu tulisan tangan tersebut hanya untuk krew kabin sebagai kegunaan peribadi dan bukan untuk penumpang mereka.

Pihak mereka juga mempersoalkan bagaimana Risu memperoleh menu tulisan tangan itu dan apakah maksud disebalik perkongsiannya di media sosial.

Perkara tersebut telah disahkan Rius pada hantarannya di Instagram.

“Kami telah dilaporkan kerana memfitnah. Saya pasti anda tahu saya tidak mempunyai sebarang niat untuk memfitnah sesiapa.

“Saya harap anda dapat menyokong saya kerana saya tidak mahu sesiapa yang akan didakwa kerana memberi ulasan tulus ​​dan kritikan membina,” tulisnya di Instagram.

View this post on Instagram

Guys, gw sama elwi dapat panggilan dari polisi mengenai masalah ini. Kami di laporkan atas dugaan melakukan tindak pidana pencemaran nama baik. Gw yakin kalian tau kalau gw TIDAK ADA maksud sama sekali untuk mencemarkan nama baik siapapun. ⁣ ⁣ Gw sangat minta support kalian soal ini. Semua nya. Siapa pun. Kalian semua punya suara. Terutama teman2 influencer. Gw harap kalian bisa bantu share dan support gw dalam masalah ini karena gw gak mau di masa depan ketika kita review sesuatu dengan apa adanya, ketika kita memberikan kritisi yang membangun, kita bisa di pidana. ⁣ ⁣ Gw akan menghormati segala peraturan hukum yang ada dan akan menjalani semua ini. Gw sama sekali tidak merasa mencemarkan nama baik. Gw tidak takut. Tapi tidak ada kah cara yang lebih kekeluargaan dalam menyelesaikan masalah ini?

A post shared by Rius Vernandes (@rius.vernandes) on

Selepas insiden itu, Garuda Indonesia telah mengeluarkan kenyataan larangan untuk semua bentuk fotografi dan videografi daripada penumpang dan krew kabin atas faktor keselamatan. Jika ada sesiapa yang melanggar peraturan itu akan dikenakan tindakan daripada pihak penerbangan.

Youtuber Kena Saman Garuda

Jika Rius didapati bersalah, vlogger itu mungkin menghadapi hukuman penjara empat tahun atas tuduhan menyebarkan fitnah dalam talian.

Sumber: Mothership SG, Antara News